قوانین طلایی در طراحی لوگو

ده قانون طلایی طراحی لوگو

10 قانون طلایی طراحی لوگو

وقتی به شخصی که زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده است فکر می کنید، به احتمال زیاد می توانید تصور کنید که او چگونه است. این داستان در مورد برندهایی که با آنها زیاد سرو کار داریم نیز صدق میکند. ما به راحتی می توانیم با فکر کردن در مورد تجربیات خود با محصول، شرکت یا خدمات، لوگوی آنها را تصور کنیم. زمانی فقط تعداد معدودی از شرکت ها مشغول فعالیت در یک بازار خاص بودند؛ اکنون ممکن است صدها نفر، شاید هزاران نفر، همه برای جلب توجه رقابت کنند. همه می خواهند در ابتدا به آنها نگاه کنیم. این امر باعث افزایش نیاز بیشتر برندها به تمایزشان با رقبا می شود.

این تمایز از طریق طراحی هویت برند (هویت برند چیست؟ “تفاوت برند و لوگو چیست؟” را مطالعه بفرمایید.) حاصل می شود – طیف وسیعی از عناصر که همه با هم کار می کنند تا تصویری متمایز در ذهن ما ایجاد شود. بسته به نوع شرکت، هویت می تواند شامل لباس، ظاهر وسیله نقلیه، کارت ویزیت، بسته بندی محصول، سبک عکاسی، لیوان قهوه، تبلیغات بیلبورد و غیره باشد. واقعیت این است که ما وقتی به مطلبی برخورد میکنیم، از اول شـــروع بـــه خواندنــــش نمیکنیم. قبل از هر چیز دیگری تصاویر و رنگ ها را می بینیم و اگر توجه ما را جلب کرد، شروع به خواندنش میکنیم. در دنیای کسب و کار این تاثیر اولیه بر عهده لوگو است.

در ادامه به 10 قانون طلایی در طراحی لوگو از زبان David Airey (دیوید ایری) طراح لوگو ایرلندی میپردازیم.

ده قانون طلایی طراحی لوگو

1. مقدمات را جدی بگیرید

برای اینکه دستیابی به ایده راحت تر باشد، از ابتــدا باید از مشتری خـود سؤالات درست بپرسید:
چـرا لوگــو لازم داریــد؟ چه کــاری انجام می دهید و چگونه این کار را انجـام می دهیــد؟ چه چیــزی شما را متفاوت می کند؟ مشتری های شمــا چه کسانی هستنـد؟ شمـا برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل هستیـد؟ و سوالاتی از این قبیل…

2. استفاده از دفترچه طراحی

زمانی که دستگاه دیجیتالی بین دست و مغز ما وجود نداشته باشد، ضبط ایده های مختلفی که به ذهن میرسد بسیار سریعتر انجام می شود. در طراحــی روی کاغــذ، ما راحــت تـر میتوانیم برای پیاده سازی ایده ها، فرم و شکل های مختلف را ایجاد کنیم.

3. سیاه و سفید طراحی کنید

گذاشتنِ رنگ آمیزیِ لوگو برای انتهای کار، به شما کمک می کند تا توجه خود را روی شکل و فرم متمرکز کنید. استفاده از رنگ، یک ایده ضعیف را نجات نمی دهد؛ در حالی که یک ایده خوب، بدون توجه به رنگ خوب است. به این توجـه کنید که وقتـــی لوگوهـــای معروف را تجسم میکنیم، اول فرم آنها در ذهن ما مجسم میشود، نه رنگ آنها را.

4. متناسب طراحی کنید

فرم یک لوگو باید با ماهیت برند مرتبط باشد. هرچه دلیل منطقیِ شما در پشت یک طراحی مناسب تر باشد، فروشِ ایده به مشتری آسان تر می شود. معمولا چالش برانگیــزتریـن بخش یک پروژه همین است.

5. یادآوری آسان

طرح ساده این فرصت را به مخاطب میدهد که فقط با یک نگاه کوتاه، شما را بشناسد و به یاد بیآورد. یک لوگوی تجـــاری باید از جزئیـات اضافـــی پرهیـــز کند و در مفهـــوم متمرکز شود. این امر به این دلیــل است که لوگـو بایــد از انـدازه هــای کوچک در نــوار مرورگر، تا تابلوهای تجاری در اندازه های بزرگ کاربرد داشته باشد.

ده قانون طلایی طراحی لوگو

6. برای تمایز تلاش کنید

زمانی که رقبای مشتریان شما همگی از یک سبک تایپوگرافی خاص، یا یک نوع پالت رنگ یا یک نمــاد خاص استفــاده می کنند، فرصت مناسبی است که شما کار را به صورت متفاوتی انجام دهید تا از آنها متمایز باشید.

7. نمایش گسترده

از آنجا که در واقعیت همیشه لوگوی شرکت ها را روی محصول یا در کنار خدماتشان می بینیم، پس برای پرزنت کردن لوگو هم بهتر است از فایل موکاپ استفاده کنیم. موکــاپ، به مشتری نشان می دهد که از لوگـــو کجا و به چه صورت میتواند استفاده کند.

8. اشاره مستقیم نکنید

وظیفه لوگو لزوما نمایش فعالیت برنــد نیست. لوگوها نشان دهنده هویت برند هستنـد که این هویت میتواند با فـــرم و رنگ نمایـــش داده شود. در واقع هرچه لوگو انتزاعـــی تر باشــد، ماندگارتــــر می شود.

9. کاربرد سمبل

معمولا از نام برند به خصوص هنگامی که نام شرکت منحصر به فرد باشد، برای طراحی لوگو استفاده میشود، مانند Google. اما یک نسخه از لوگو که در فضاهای کوچک کار کند، لازم است. شما با طراحی یک حرف از نام برند و یا طراحیِ یک سمبل در کنار لوگو می توانید این نیاز را برطرف کنید.

10. حس شوخ طبعی

کمی شوخ طبعی در طراحی نه تنها شما را سرگرم میکند، بلکه به مشتری نیز کمک میکند تا با برند شما ارتباط بیشتری بر قرار کند. البته این برای هر برندی کارساز نیست، مثلا شما نمیتوانید برای برندهای با شخصیت جدی از آن استفاده کنید.

در پایان …

وظیفه ما به عنوان طراح این است که هویت یک برند را به شکل و رنگی که بتواند آن را القا کند تبدیل کنیم، زیرا هویت بصری نقش اساسی در شکل گیری ارتباط بین محصول و برند در ذهن ما دارد. وقتی که یک لوگوی بی نقص با یک محصول عالی مرتبط می شود و برای مدت زمان قابل توجهی جایگاهشان را حفظ می کنند، سرانجام می توانند به یک دارایی ارزشمند برای هر شرکتی تبدیل شوند. نشانِ نایک، مک دونالد و ستاره مرسدس بنز چند مورد از نمونه های برجسته در این مورد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید