تفاوت کاتالوگ و بروشور
جهت روشن تر شدن تفاوت کاربرد بروشور و کاتالوگ مثالی میزنیم: تصور کنید برای خرید یک دستگاه یخچال به یک فروشگاه لوازم خانگی مراجعه کرده اید. فروشنده در ابتدا چند کاتالوگ در اختیار شما قرار می دهد که مجموعه ای از مدلهای گوناگون یخچالهای تولیدی کارخانههای مختلف بصورت فهرست وار و معمولاً به همراه عکس و مشخصات اولیه از هر مدل ارائه شده اند.
پس از آنکه شما مدل مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کردید، در مرحله بعدی، این بروشور محصول است که با ارائه ی اطلاعات کامل و دقیق، مطالب لازم در مورد چگونگی استفاده صحیح، نگهداری، تعمیر، ضمانتهای و … در یک کلام هر آنچه در ارتباط با آن کالا لازم است را به شما ارائه میدهد. با توجه به دفعات بیشتر استفاده از کاتالوگ، نسبت به بروشور، جنس کاغذ و مقوایی که در کاتالوگ بکار برده میشود، باید دوام و در نتیجه گرماژ بیشتری داشته باشد.
به دلیل عدم ذکر جزئیات محصول، کاتالوگ در بیشتر موارد حجم کمتری از لحاظ تعداد صفحات دارد. ولی معرفی موارد بیشتری (محصولات، خدمات و …) نسبت به بروشور در آن امکان پذیر است. طراحی کاتالوگ در دیگر نکات، تشابه فراوانی با طراحی بروشور دارد. اصول و چگونگی چیدمان عناصر بصری، اندازه قلم ها، ابعاد و … در طراحی کاتالوگ تا حد زیادی مانند صفحه آرایی بروشور است، اگر چه باید توجه داشت در اغلب موارد کاتالوگ دارای حجم تصاویر بیشتری نسبت به متن موجود در آن است.
ابعاد کاتالوگ نیز تشابهاتی با بروشور دارد، ولی استفاده از قطع A4 در کاتالوگ بیشتر مرسوم است. اندازه ی تصاویر نیز مانند بروشور تابع عوامل سه گانه ای است که در بخش بروشور به آن اشاره شد.
با توجه به اهمیت جذاب بودن تصاویر در طراحی کاتالوگ ،عکس های مورد استفاده در آن، اغلب با وضوح بالا و با کیفیت خواهند بود. در حالی که در بروشور تصاویر ممکن است بصورت دیاگرام و حتی رسم دستی ارائه شوند. کاتالوگ بیشتر برای موارد اقتصادی تولید می شود و با تصویر، مخاطب را جذب می کند ولی بروشور اغلب این وظیفه را به نوشتار محول می کند. فرم بندی کاتالوگ نیز می تواند مانند بروشور دارای حالتهای سه گانه ی یاد شده باشد.
بهدلیل مسائل اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها در سالهای اخیر، طراحی کاتالوگهایی با ویژگیهای بروشور و بالعکس بسیار متداول شده است . اگرچه این امر توصیه نمی شود ولی در حال حاضر تولید کاتالوگ – بروشور حجمی برابر با تولید مجموع کاتالوگ و بروشور دارد.
برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه، برای هر مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است و در این امر یکی از بهترین و کارآمد ترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی، کاتالوگ است.
کاتالوگ های تبلیغاتی به صاحبان صنایع و مدیران مجموعههای بزرگ و کوچک این امکان را میدهد تا جزئیات مهم و جامعی را به شکلی جذاب در اختیار بیننده قرار داده و اساسا استفاده از کاتالوگ شکل انتقال اطلاعات را جذاب و خوشآیند تر میسازد.
دیباچه طراحی کاتالوگ و بروشور
نخستین کاتالوگ در سال ۱۴۹۸ در شهر ونیز، ایتالیا تهیه و منتشر شد. این کاتالوگ دست نویس بوده و شامل فهرستی از کتاب های در دسترس برای فروش در نمایشگاه شهر بود.
کاتالوگ و بروشور به عنوان یکی از مهم ترین محصولات چاپی در اواسط قرن بیستم میلادی به وجود آمدند. طراحی و چاپ توضیحات محصولات و خدمات وسیلهای بود تا مشتریان از طریق خواندن نوشتهها و دیدن تصاویر به طور همزمان، با کالا و محصولات تولیدکنندگان در کوتاه ترین زمان ممکن آشنا شوند.
کاتالوگ و بروشور از جمله محصولات چاپی هستند که مدت زمان زیادی از ظهورشان نمیگذرد. بعد از جنگ جهانی دوم و گسترش تنوع در تولیدات صنعتی، محصولاتی که تبلیغات وسیعی نداشتند، از فروش قابل توجهی نیز برخوردار نبودند. در این دوران روش هایی مثل اطلاعیهها، تراکتهای تک رنگ و معرفی حضوری دیگر جوابگو نبود. در این عرصه تبلیغات، جایگاه ویژه ای یافت. بدین شکل که در اواسط قرن بیستم جامعه صنعتی و سرمایهداری، موفق به طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور به عنوان یک روش مهم تبلیغاتی گردید.
در این بین تولیدکنندگان برای به وجود آوردن انگیزه رقابت و معرفی تولیدات خود، خواهان استفاده از شیوههای جدیدی در تبلیغات شدند. بدین وسیله مخاطبان و مصرف کنندگان امکان مشاهده تصاویر جذاب و مطالب گویایی که به چاپ رسیده بود و آشنایی با تولیدات و خدمات شرکت و یا موسسه را به دست آوردند.
در نهایت، نیاز تولیدکنندگان بزرگ برای در دست گرفتن بازار و پیشی گرفتن از رقبا، منجر به نوآوری در عرصه چاپ و تبلیغات گردید و طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور رواج یافت.
اصول طراحی کاتالوگ چیست؟
کاتالوگ شامل اطلاعاتی است که به شما کمک می کند یک محصول را خریداری کنید. طراحی و رنگ آمیزی کاتالوگ باید به گونهای باشد که مشتری حداقل یک بار بتواند به محصول مورد نظر فکر کند.
کاتالوگ با هدف معرفی کالا یا خدمات و جذب مشتریان و در جهت راهنمایی آنان منتشر میشود. با پیچیده تر شدن و تنوع محصولات در بازارهای تولیدی، به نظر میرسد کاتالوگ ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند. در این زمینه اگرچه فضای مجازی توسعه زیادی یافته و حتی گاهی کاتالوگهای مجازی و غیر چاپی نیز در این فضا منتشر میشوند، اما همچنان ماندگاری و در دسترس بودن یک نسخه چاپی و همراهی آن با فروشنده، از مزایای این نوع تبلیغات است.
همچنین نسخههای چاپی کاتالوگ ها، قابل حمل و کم حجم هستند و نیم نگاهی مفید و مختصر به تولیدات، محصولات و جایگاه تولید کننده دارند ، از طرف دیگر برای امور بازاریابی و تبلیغات و معرفی تولیدات در محیط فروشگاه ها و نمایندگی ها نیز بسیار موثر هستند.
کارایی یک کاتالوگ به چگونگی فروش محصولات یا خدمات درون آن وابسته است. کاتالوگ باید طوری طراحی شود که برای خریدار مورد نظر، جذاب باشد. اگر انواع مختلفی از مخاطبین دارید ، باید انواع مختلفی از طراحیها انجام شود تا با خواستهها و سلیقه ی همه ی مخاطبین مطابقت داشته باشد. تصمیم گیری درباره اندازه کاتالوگ با طراح گرافیک است. مقدار متن و تعداد تصاوير، خود تعیین کننده اندازه مناسب چاپ است و این کار مهم را طراح با توجه به اهداف و محتوای نوشتاری و بصری کاتالوگ تعیین میکند.
لزوم استفاده تصاویر گرافیکی و عکس
تصاویر، جز جدایی ناپذیر کاتالوگ ها می باشند. به دلیل فضای کم کاتالوگ ها برای معرفی تمامی محصولات یک شرکت لازم است از عکس های کم ولی تاثیر گذار و متناسب استفاده شود. انتخاب نوع رنگ پس زمینه و همینطور اندازه تصویر در صفحات کاتالوگ ها نیز از نکات مهم در طراحی یک کاتالوگ حرفهای میباشد.
عکس های کالاها و خدمات شما هستهی مرکزی کاتالوگ شما هستند. عکس های با کیفیت و خوب باعث می شود تا محصولات شما جذاب تر دیده شوند و مقدار فروش را بالا می برد. مطمئن شوید که تمام تصاویر شما دارای نورپردازی خوب و دقیق هستند، همچنین دارای کیفیت و رزولوشن مناسب چاپ میباشند. تصاویر کاتالوگ باید باکیفیت و واقعی باشند.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که مخاطب در حال بررسی و مطالعه کاتالوگ، ابتدا به اشیا در حال حرکت در تصاویر توجه میکند و سپس به عامل انسانی، و بعد از آن به موجودات زنده در طرح و در آخر به اشیا بی جان ثابت. پس باید القای حس حرکت و وجود عامل انسانی را در تصاویر کاتالوگ جدی گرفت.
استفاده از عکس صنعتی یکی از مهمترین مراحل ساخت یک کاتالوگ است و به کاتالوگ شما شخصیتی مضاعف میدهد. به همین دلیل میبایست تا حد ممکن از تصاویر حرفه ای برای ساخت و طراحی کاتالوگ استفاده نمود. این عکسها باید با بهترین کیفیت ممکن تمامی ویژگیهای ظاهری محصولات شما را به نمایش بگذارند.
استفاده از تصاویر تبلیغاتی نیز اهمیت ویژه ای دارد. این تصاویر که اصطلاحا به انها عکس های تبلیغاتی و یا عکس های دکوپاژ شده گفته میشود در طراحی جلد، لابه لای صفحات کاتالوگ و در صفحاتی که به آنها صفحات رست (استراحت) گفته میشوند نیز استفاده میشوند.
کاتالوگ دیجیتال؛ شیوه نوین طراحی کاتالوگ
کاتالوگ دیجیتال، شیوه نوین تبلیغات اینترنتی را در بر میگیرد؛ تا چندی پیش طراحی کاتالوگ تنها به صورت چاپی و البته با قیمتی قابل توجه عرضه میشد؛ اما امروزه به وضوح میتوان دید که کاتالوگ دیجیتال به واسطه شبکههای اجتماعی و نیاز مردم بسیار پرطرفدار شده است.
امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کار ترجیح میدهند، به جای استفاده از تبلیغات چاپی از طراحی کاتالوگ دیجیتال استفاده کنند. البته در این میان از تاثیر شبکههای اجتماعی نباید غافل شد!
تفاوت طراحی کاتالوگ دیجیتال و چاپی چیست؟
طراحی کاتالوگ به صورت دیجیتال قطعا، دست بازتری را در اختیار طراح و البته کارفرما قرار میدهد؛ در طراحی کاتالوگ چاپی همواره این مشکل وجود دارد که طرح شما در حین مراحل چاپ دچار مشکلاتی همچون: خطای رنگی، کدری و… شود؛ همچنین، اگر از طراحی کاتالوگ صنعتی استفاده کرده باشید حتما میدانید که در روش چاپی، تعداد صفحات کاتالوگ باید مضربی از اعداد 4 و 8 باشد. امروزه به واسطه کاتالوگ دیجیتال امکان خطاهای احتمالی و البته پرتی کار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است؛ ضمن اینکه قیمت نهایی کار نیز بسیار کمتر شده است (فقط در مراحل چاپ).
به طور کلی سفارش طراحی کاتالوگ دیجیتالی 3 ویژگی اساسی را ارائه میدهد، که برای هر دو طرف (مشتری و طراح) سودآور است؛ اولین ویژگی همانطور که پیشتر نیز اشاره شد کاهش خطاهای انسانی و چاپی است، در طراحی کاتالوگ دیجیتال دیگر خبری از عیب و ایرادهای تایپ و قالب بندی نیست.
دومین ویژگی مربوط به محدودیت تعداد صفحات چاپ است، در چاپ دیجیتالی میتوان به راحتی تعداد صفحات چاپ را تعیین و از ایجاد هزینههای اضافی جلوگیری کنید؛ در حقیقت کاهش هزینهها سومی ویژگی قابل توجه کاتالوگ دیجیتالی است.
افزایش کیفیت و بازدهی در کاتالوگ دیجیتالی
زمانی که وارد بحث شبکههای اجتماعی میشوید، باید بدانید که شما با میلیونها کاربر مختلف سروکار دارید؛ اما شاید این سوال برایتان ایجاد شود که این مسئله چه مزیتی برای کسب و کار من دارد؟ در واقع این نکته از این جهت مهم است که شما میتوانید مطمئن شوید، تبلیغ کاتالوگی شما همواره در معرض دید است، ضمن اینکه این مسئله در بلند مدت تاثیر بسزایی بر روی برندینگ شما دارد.
نکته دیگری که بسیار مهم است در کیفیت و رزولوشن نتیجه نهایی کار شما تاثیر دارد. با توجه به اینکه امروزه اغلب مردم از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند؛ این مزیت را دارید تا طرح خود را با بالاترین کیفیت ممکن به نمایش بگذارید، کیفیتی که هرگز آن را در نسخههای چاپی مشاهده نخواهید کرد!