طراحی منو کافه و رستوران

صورت ‌غذا یا منو (به فرانسوی: menu) در رستوران‌ها، بارها، کافه‌ها، چایخانه‌ها و غیره، لیستی است که از گزینه‌های موجود در رستوران که مشتریان می‌توانند غذای مورد پسند خود را از آن انتخاب کنند و سفارش بدهند.

در کشورهای اروپایی منو معمولاً دو نوع دارد، یکی منوی سفارشی (À la carte) و یکی منوی پُرسی (table d’hôte). در نوع اول مشتری می‌تواند همه اجزاء غذا، برای نمونه سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سبزیجات، پیش‌غذا، دسر و غیره را جداگانه سفارش دهد ولی در نوع دوم، خود رستوران، وعده‌های کاملی را شامل پیش‌غذا و دسر و مخلفات با قیمت‌هایی مقطوع از پیش مشخص کرده و مشتری تنها می‌تواند سفارش پرس‌های کامل غذا را بدهد.

برخی غذاخوری‌ها منوهای دسته‌بندی‌شده و جداگانه‌ای دارند مانند منوی اصلی، منوی سالادها، منوی دسر، منوی کافی‌شاپ و غیره. تهیه‌کنندگان غذا برای مجالس و محافل نیز منوهایی به نام منوی درخواستی آمده می‌کنند مانند منوی پرسنلی، منوی مهمانی، منوی تولد و غیره.

Havana Cafe Menu Design

0

Iroonish Cafe Menu Design

0

Iroonish Menu Design

0

Maral Cafe Menu Design

0

Orange Cafe Menu Design

0

Shandiz Menu Design

0

استعلام آنلاین خدمات هنرغنی

شما می‌توانید بصورت آنلاین از هزینه خدمات هنرغنی آگاه شده و در صورت نیاز برای بررسی های بیشتر، پیش سفارش خود را برای ما ارسال نمایید.

سفارش آنلاین طراحی منو

در صورت تمایل می‌توانید با تکمیل فرم طراحی منو علاوه بر اطلاع از هزینه ‌ها، سفارش خود را بر اساس آیتم‌ های مورد نظر ثبت نمایید.

روان شناسی مهندسی منو

بیشتر منو ها در قالب های بصری زیبا ارائه میشوند؛ اگرچه برخی از اقلام روزانه به صورت شفاهی به میهمانان توضیح داده میشود. اصول مهندسی منو از نظر روانشناسی بر نحوه افزایش توجه خواننده منو از طریق مرتبط سازی و دسته بندی اقلام درج شده در منو تمرکز دارد. این نحوه دسته بندی اقلام در صفحات مختلف و مرتب سازی آن به تئوری نقاط شیرین (sweet spots) معروف میباشد. اینکه این تئوری از کجا آمده است کسی نمیداند، اما اولین بار توسط Kelson, A. H در مقاله ای تحت عنوان 10 فرمان برای نگارش یک منو موفق در سال 1994 عنوان شد. برای بحث در مورد نقاط شیرین یک مقاله جداگانه لازم است، اما بحث جالبی است که مبنای دقیق علمی ندارد اما تاثیر گذار است.

تئوری نقاط شیرین به ما متذکر میشود که میهمانان معمولا اولین و آخرین چیزی که در منو میبینند را بیاد میاورند. به همین دلیل نقاط شیرین، همواره در ابتدا و انتهای منو میتواند قرار گیرد. شما در این نقاط میتوانید آن چیزی را که بیشتر تمایل دارید تا بفروشید و حاشیه سود آن برای شما بالاتر است قرار دهید.

طراحی منو رستوران کاری دشوار و نیازمند اصول مهندسی می باشد، که شناخت کامل غذا ها، مراجعه کنندگان و تجهیزات آشپزخانه صنعتی را در بر می گیرد. یک منوی حرفه ای و تاثیر گزار تصویرگر خود رستوران و سرویس و خدمات آن به مشتریان می باشد.

به منو شخصیت بدهیم!

داشتن شناسنامه ای برای رستوران و کافی شاپ جزو یکی از اولیت های منو نویسی می باشد، چیزی که شما را نسبت به سایر رقبا متمایز می کند و افراد جامعه شما را با آن شاخصه می شناسند و به یاد میاورند. استفاده از یک منوی حرفه ای یعنی رعایت قوانین و شرایط مخصوص و مهندسی شده! موارد و آیتم های ویژه خود را در منو پخش کنید تا مشتریان با هر بار مراجعه تجربه ی جدیدی را در رستوران و کافی شاپ شما احساس کنند، مراجعین را با پیشنهاد های مخصوص خودتان هیجان زده نمائید.

منظور از طراحی و منو نویسی مهندسی چیست؟

شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید شرایطی را ایجاد نمائید که مراجعین شما بتوانند در کمترین زمان ممکن بهترین آیتم مورد نظر خود را سفارش دهند، ضمن اینکه پیچیدگی و گنگی در منو مراجعین را گیج می کند و نهایتا بخاطر عدم رعایت اصول طراحی منوی استاندارد، مشتری موفق به انتخاب بهترین گزینه نمی شود و تجربه خوبی از رستوران شما کسب نمی کند.

اصول طراحی منو

طراحی منو یک هنر ظریف و حساس است که به سادگی امکان رخ دادن خطا در آن وجود دارد و نیازمند درک صحیحی از نحوه برقراری تعادل میان همه عواملی که در آن نقش دارند می باشد. شاید خیلی ساده به نظر برسد اما یکی از موضوعات مهم بخصوص در رستوران های بزرگ طراحی یک منوی جذاب است. قبل از هر چیز باید این نکته را در نظر داشته باشید که منو باید در عین حال که جذاب است ساده، خوانا و قابل فهم باشد. یک منوی موفق همانند یک موسیقی خلق و خوی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و در این مورد بیشترین وظیفه بر دوش طراحی و تایپوگرافی است. باید این نکته که منوی شما باید زنده باشد را هیچگاه فراموش نکنید.

1. الگوهای حرکت چشم

برای سال ها رستوران ها منوهای خود را با این فرض طراحی می کردند که چشمان مشتریان آن ها به نقاط خاصی از منو، مانند گوشه ی بالا سمت چپ کشیده خواهد شد، به همین دلیل آن ها غذاهایی را که سود بالاتری داشتند در آن قسمت جایگذاری می کردند. اگرچه تحقیقات جدید نشان می دهد که مشتریان تمایل دارند منو را مثل یک کتاب، از سمت راست بالای صفحه شروع کنند.

2. تقسیم کردن منو

زمانی که مشتری در منو به دنبال انتخاب غذاست مطمئنا دوست ندارد که با یک منوی وسیع و در هم و گیج کننده روبرو شود. شما نیز سعی کنید در طراحی منوی رستوران تان از دسته بندی های مختلفی استفاده کنید تا پیدا کردن غذا برای مشتریان راحت تر باشد.

3. طراحی متریال

هیچ پاسخ ثابتی برای بهترین و مناسب ترین متریال برای منوی غذایی وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که انتخاب جنس منو ارتباط زیادی به سبک رستوران شما دارد. مشتریان شما، قبل از اینکه منوی شما را ببینند لوگوی شما، تبلیغاتتان و دکوراسیون شما را می بینند و یک بکگراند ذهنی از تم شما دارند.

اگر رستوران شما یک تم رسمی دارد و یا یک فضای بسیار سطح بالا و درجه یک دارید، چنانچه یک منوی کاغذی با طراحی ضعیف را به دست مشتری دهید ممکن است در ذهن وی شک و تردید نسبت به کیفیت غذاها ایجاد گردد و به شما توصیه می گردد از جنس های سخت و یا چرمی برای جلد منو استفاده کنید.

هم چنین اگر شما یک کافه یا رستوران خیلی دوستانه و صمیمی دارید که می تواند به پاتوق خوبی برای جمع های دوستانه، خانوادگی و حتی دانشجویی تبدیل گردد و می خواهید حس صمیمیت را به مشتری القا کنید، چنانچه منویی مجلل با جلد سخت در اختیار مشتری قرار دهید ممکن است در مورد به صرفه بودن رستوران شما از نظر اقتصادی و انتخاب خود دچار تردید گردد.

4. شناخت غذاها

اولین گام در طراحی منوی رستوران این است که بدانید هزینه تهیه هر کدام از غذاها چقدر است. این کار به شما این امکان را می دهد که به راحتی تعیین کنید که کدام آیتم ها سوددهی بیشتری دارند. موارد کم هزینه با سوددهی بالا باید در صدر لیستی قرار گیرند که باید در منوی شما برجسته باشد. هم چنین اگر برآورد صحیحی از میزان فروش این آیتم ها داشته باشید در نحوه قرار دادن آن ها در منوی خود درست تر تصمیم خواهید گرفت.

5. عکس در منو

عکس غذاها بیشتر برای فست فودها و رستوران های زنجیره ای رایج است، نه رستوران های سطح بالا. اگر شما در منوی خود از عکس استفاده می کنید حتما به کیفیت بالای عکس ها توجه ویژه داشته باشید. این کار ممکن است کمی هزینه های طراحی منوی شما را بالا ببرد اما بسیار ضروری است. برخی از رستوران ها نیز کیفیت غذا را به تخیل مشتری خود واگذار می کنند، چرا که عکس غذاها برای همه ی افراد خوشایند نیست.

6. تایپوگرافی و متن

کلمات، حجم بالایی از منو را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل تایپوگرافی از مهم ترین بخش های طراحی منو است. تایپوگرافی باید با آهنگ کلی و احساس منوی شما هماهنگ باشد. توجه داشته باشید که فونت انتخابی باید خوانا باشد. در طراحی منوی رستوران بهتر است سعی کنید در یک صفحه از سه نوع نوشتار استفاده کنید. بیشتر از این تعداد موجب می گردد که منوی شما در بیینده حس آشفتگی و بی نظمی القا کند. هم چنین توجه داشته باشید که استفاده از خطوط شکسته می تواند چشم مشتری را خسته کند و موجب یک ارائه غیر موثر از آیتم ها برای مشتری گردد.

7. رنگ ها در منو

رنگ را بر اساس سبک مشتریانی که به رستوران شما می آیند و همچنین پیش زمینه ی رستوران خود، انتخاب کنید. رنگ های مختلف هر کدام تاثیرات روانشناختی متفاوتی بر بیننده ایجاد می کنند. بنابراین رنگ های انتخابی شما به تغییر خلق افراد و جلب توجه مشتریان به سمت غذاهای خاص کمک می کند. به عنوان مثال برای رستوران هایی که غذای مکزیکی سرو می کنند رنگ های گرم بهترین انتخاب است.

8. عدم تاکید بر قیمت

یکی از اشتباهاتی که رستوران داران در طراحی منو مرتکب می شوند در نشان دادن قیمت غذاست. بعضا دیده می شود که قیمت با فونت درشت نوشته می شود یا از رنگ هایی که حساسیت به بار می آورد استفاده می کنند. دقت کنید در عین حال که مشتری علاقه دارد قیمت غذایی که تصمیم دارد انتخاب کند را بداند، شما نیز نباید زیاد بر روی قیمت تاکید کنید.

9. چینش در منو

تحقیقات نشان میدهد که قسمت یک سوم بالایی صفحه و مرکز این قسمت، اولین نقطه ای است که توجه چشم را جلب می کند و تمرکز شما برای قرار دادن مهم ترین اولویت های خود باید بر این نقطه باشد. دومین قسمتی که توجه چشم را به خود جلب می کند قسمت سمت راست بالای صفحه است یعنی دقیقا در راستای نقطه اول و سمت راست آن می باشد. سومین قسمتی که توجه چشم را جلب می کند سمت چپ همین راستا است. این بک گراند ذهنی به شما کمک می کند که در طراحی منو هوشمندانه تر عمل کنید.

10. چاپ

بعد از طراحی منو نوبت به چاپ آن رسیده است. چاپ خوب نشان دهنده ی هویت نام تجاری شماست. همانطور که در طراحی منو حتما از یک متخصص گرافیست بهره می برید، حتما از او نیز بخواهید تا نکته های یک چاپ خوب را برای شما شرح دهد. استفاده از فونت خوب، فاصله مناسب بین نام و توضیحات به مشتریان کمک می کند تا راحت تر غذای خود را انتخاب کنند و از حضور در رستورانی با نظم و انظباط لذت کافی ببرند.