روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز

هرآنچه که باید در رابطه با رنگ قرمز بدانید

ساعت های بی شماری صرف بحث در مورد پالت های رنگی در طراحی می شود زیرا انتخاب موارد اشتباه می تواند مضراتی بر نحوه تعامل مصرف کنندگان با محصول و یا برند داشته باشد. برای مثال رنگ های به کار رفته در بسته بندی می توانند مصرف کنندگان را به سمت خرید کالا سوق دهند. آنچه قرمز را منحصر به فرد می کند مجموعه احساساتی است که می تواند برانگیزد. قرمز گرم ترین رنگ بین رنگها و محبوب ترین در میان برونگراها و جنس مذکر است. به همان اندازه آتش گرم است. قرمز شور و شوق، انرژی، عشق، میل و عزم را با خود همراه دارد.

قرمز همچنین یک رنگ رایج در پرچم های ملیت ها در سراسر جهان برای نشان دادن غرور و میهن پرستی است. از قرمز برای نشان دادن احساسات منفی نیز استفاده می شود. غالبا از رنگ قرمز برای نمایش خطر استفاده می شود و یا فیلم های ترسناک از رنگ قرمز برای القای ترس استفاده می کنند. همچنین قرمز احساس هیجان و جسارت را بر می انگیزد. اگر بازار هدف شما جوان تر است، قرمز میتواند رنگی .

از لحاظ تاریخی

قرمز رنگی غنی و با تاریخچه ای حتی غنی تر است. قدمت این رنگ به مصر باستان بازمیگردد، جایی که هم رنگ نشاط و تجلیل و هم شر و نابودی در نظر گرفته شده بود. رنگ قرمز رنگی اساسی است که در تمام حرکات هنری از رنسانس تا هنر مدرن به کار گرفته شده است.

در ادامه به بیان احساسات ناشی از رنگ قرمز میپردازیم.

احساسات شدید

قرمز برای احساسات شدیــد در نظر گرفته می شود، از خشم، قــدرت، ایثـــار، خطر و گرما گرفته تا عشـــق، اشتیـاق و تمایلات جنسی. قرمـز پویاست و توجه مردم را جلب میکند و فوریت را نشان می دهـد؛ به عنوان مثال برای اعلام حـراج یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری میتوانید از رنگ قرمز استفاده کنید. مطالعات نشـان میدهد اولین دو رنگی که در مغز پردازش می شونــد، قرمـــز و زرد هستند.

معانی رنگ ها در کشــورها و اقلیــم هـای گوناگــون با هم تفاوت دارند. در بسیاری از کشورهای آسیایی مانند هند و چین، قرمز به عنوان رنگ شادی، رفاه و خوشبختی قلمداد می شود. چینی ها در لباس عروس از رنگ قرمز استفاده می کنند، زیرا به این اعتقاد دارند که شر را از بین می برد.

رنگهـــا می تواننــد بستـه بــه سایـه های متفـاوت، میزبان احساسات مختلف باشند. به عنوان مثـال، قرمـز تیره اغلب نشانگــر تجمـــل و حرفـــه ای بودن است. اما قرمز خالص، هیجان، انرژی و کارایی را میرساند.

وقتی صحبت از برندینـــگ با رنگ قرمز می شود، اغلب برای افزایش سرعــت، انـــرژی و کـــارآیی نیــز استفاده می شود. Netflix ،Suzuki ،RedBull و Beats برند هایی هستند که از رنگ قرمــز برای این معـانی استفاده می کنند.

متابولیسم

رنگ قرمـــز متابولیسـم انســـان را افزایش می دهد، فشار خون را بالا می برد، اشتـها را تقویت و گرسنگی را تحریک می کند و میزان تنفس را افزایش می دهد. همین موضوع در هنگـام برندســازی صنعت مـواد غذایـــــی آن را بــه یــک انتخــاب محبوب تبدیل می کند. به فریتـــوس، کوکـاکولا، مک دونـــــالد و غیــــره توجه کنید.

خلاقیت

قرمز همچنین به عنــوان رنگــی بـــرای خلاقیــت در برندهای الکترونیـکی و نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. Adobe ،Canon ،Nintendo همگی نمونه های برجسته این موضوع هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید