روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد در طراحی لوگو

هرآنچه که باید در رابطه با رنگ زرد بدانید

شما نسبت به رنگ زرد چه احساسی دارید؟ در جواب این سوال باید به این نکته توجه کرد، که ارتباطاتی که مردم با رنگها دارند، لزوماً جهانی نیستند. در این بین، هم تفاوت های فرهنگی و هم تجربیات فردی می توانند احساس شما را نسبت به رنگ ها به گونه ایی متفاوت نسبت به سایرین شکل دهند.

یک نکته جالب در رابطه با رنگ زرد این است که احتمالا شما تا به حال نشنیده باشید که کسی بگوید «زرد تیره». این به این دلیل است که زرد تنها رنگی است که تیره ندارد. در واقع رنگ زرد تنها رنگی است که واکنش خوبی نسبت به تلفیق با رنگ مشکی ندارد و سایه های تیره تر آن به سبز زیتونی گرایش پیدا میکنند. بعضی اوقات رنگ زرد می تواند ایجاد اضطراب کند. در مقادیر زیاد، ممکن است افراد هنگام محاصره با رنگ زرد احساس آشفتگی کنند و یا حتی عصبانی شوند.

از لحاظ تاریخی

زرد رنگ آفتـــاب، رنگــی پر جنب و جوش و تاریخـــی است. قدیمی ترین رنگدانــه های زرد از خاک رس درست شده بودند. زرد یکی از اولین رنگهایـی است که در نگاره های غارهای ماقبل تاریخ، مورد استفـــاده قرار گرفته است و اولین کاربرد آن بیش از 17000 سال قدمت دارد.

در ادامه به بیان احساسات ناشی از رنگ زرد میپردازیم.

قابل مشاهده ترین

از آنجایی که رنگ زرد، قابل مشاهده ترین رنگ طیف است و به خوبی توجهات را به خود جلب میکنــــد، اغلب برای علائــــم اضطراری و احتیاطی استفاده میشود. اگر باید سریع توجه را جلب کنید، از رنگ زرد استفاده کنید. به همین دلیل، برای تاکسی ها از رنگ زرد استفاده میکنند.

رنگ زرد اثر گــرم کننده را به وجود می آورد، شادابــــی را تحریـــــک می کند و انـــرژی ماهیچه ای ایجاد می کند. زرد اغلب با غذا در ارتباط است و اشتها را تحریک میکند. استفــاده بیش از حد رنگ زرد ممکن است اثر نگـران کننده ای داشته باشد. به همین دلیل است که نوزادان بیشتـــر در اتاقهای زرد گریه می کنند. رنگ زرد نشانگر افتخار و وفاداری است.

رنگهـــا می تواننــد بستـه به سایـه های متفــاوت، میزبان احساسات مختلف باشند. رنگ زرد تیره نشان دهنده احتیاط، پوسیدگی، بیماری و حسادت است. زرد روشن با عقـل، طــراوت و شــادی همراه است.

شادی، خوشبختی، انرژی

رنگ زرد با شادی، خوشبختی، خوشبیـــنی، گرمـــا، سرعــت و کارایی همراه است. ارتباط بیـــن رنگ زرد و انـرژی باعث شده که از آن در شرکت های مربوط به انرژی استفاده کنند. رنگ زرد می تواند نشانه ای از خوشحـالی، شــادی، فراقت و سرگرمی باشد. به مارک هایی ماننــد اسنــپ چـت و مــک دونالد فکر کنید که فرهنگ لــذت و تفریـــح را ترویــــج می دهند.

ترس، خیانت و ناپایداری

با این حـال، رنگ زرد می توانــد نشــان دهنده ناجوانمــردی، تــرس، خیانـــت و بیماری باشد. شاید به این دلیـــل است که رنگدانــه های زرد اغلــب در مواد سمــــی یافـت می شوند. رنگ زرد رنگـــی ناپایـدار است، بنابراین اگر می خواهیـــد ثبـــات و ایمنــــی را پیشنهـــاد کنید، از رنگ زرد خــودداری کنید.

فعالیت ذهنی

از آنجایی که رنگ زرد فعالیت ذهنی را تحریـک می کند، با خـرد و دانـش نیز در ارتباط است. National Geographic و Bank Commonwealth نمونه های برجسته این تئوری در عمل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید