شناخت انواع لوگو

شناخت انواع لوگو و جایگاه استفاده از هر کدام

در ابتدا باید بدانیم…

که یک لوگو می تواند به اشکال و شخصیت های تقریباً نامتناهی شکل بگیرد؛ از معنـای واقعی گرفتــه تا بیان انتـزاعی، از کلمـه محور گرفته تا تصویر محور. همه اینها ترکیبی از تایپوگـرافی و تصـاویر هستنـد که هر کدام به برنـد شما ظاهر و شخصیت متفاوتی می بخشند. در ادامه به بیان 6 مدل از لوگوها که بیشترین کاربرد را دارند (و بهتریـن جایگاه استفـاده از آنهـا) می پردازیم.

شناخت انواع لوگو

1. لوگوتایپ

لوگوتایپ نوعی از لوگو می باشد که طـراح با در نظر گرفتن استانداردهای طراحی، نام شرکـت یا یکی از کلمات کلیدی نام شرکت را به صــورت فونت اختصاصی پیاده سازی می کند. بهتر است این مدل زمانی استفاده شود که یک اسم تک کلمه ای خاص و به یــاد ماندنی در نام شرکت وجود دارد.

از آنجا که در لوگوتایپ تمرکز بر روی نام شما خواهد بود، شما باید یک فونت انتخاب کنید (یا یک قلم طراحی کنید) که اصل کار شما در تجارت را نشان دهد. به عنوان مثال، برندهای مد تمایل به استفاده از فونت های تمیز و ظریف دارند که احساس بالایی دارند، در حالی که آژانس های حقوقی یا دولتی تقریباً همیشه به طرح های “سنگین تر” که احساس امنیت می کند، پایبند هستند.

شناخت انواع لوگو

2. لوگو تصویری

این لوگـوها بصـــورت سمبلیک طراحی می شونـد و بیننده تصویری را از نماد آن کسب و کـار مشاهده می کند. لوگوهای تصویری معمولا برای شرکت ها، سازمان ها و ارگانها استفاده می شوند. مزیت لوگوهای تصویــری این است کـه به راحتی چشم بیننده با هر ملیت و زبـــانی متوجه آن می شود و اگر لوگـــو اصولـــی و حرفـه ای طراحــی شده باشــد به راحتی در ذهن بیننده بخاطر سپرده می شود. لازم به ذکـــر است در این نوع لوگــــو در صورت لزوم نام برند بصورت “فونت آماده” در کنار تصویر درج می شود.

بزرگترین چیزی که باید در هنگام تصمیم گیری برای استفاده از لوگو تصویری در نظر بگیرید این است که چه تصویری را انتخاب کنید. شما باید در مورد مفاهیم گسترده تری از تصویری که انتخاب می کنید فکر کنید:

آیا می خواهید با نام خود بازی کنید (مانند کاری که جان دیر با آرم گوزن های خود انجام می دهد)؟ یا می خواهید معنای عمیق تری ایجاد کنید (فکر کنید که شبح اسنپ چت چگونه به ما می گوید محصول چه کاری انجام می دهد)؟ یا می خواهید احساسی را برانگیزانید (همانطور که بنیاد حیات وحش جهان با تصویر تلطیف شده خود از یک پاندا، گونه شایان ستایش و در معرض خطر انقراض) این کار را می کند؟

شناخت انواع لوگو

3. حرف نماد

لوگویی که از طراحــی یک یا چنــد حرف ساخته می شود، حرف نماد نام دارد. شرکت هـــایی که اسامـــی طولانــــی یا حــروف متعـــدد در اسمشــــان دارنــد، نامزدهـای اصلی برای این نوع لوگـوها به شمـار می روند. آی بی ام، ال جی، سی ان ان، از نمونه های بارز این نوع لوگو هستند.

از آنجا که در این نمونه از لوگو، تمرکز روی حروف اول است، فونت انتخابی (یا ایجاد شده) آن بسیار مهم است؛ تا مطمئن شوید لوگوی شما نه تنها با کاری که شرکت شما انجام می دهد مرتبط باشد، بلکه هنگام چاپ روی کارت های بازرگانی نیز خوانا باشد. همچنین، اگر برند نوپایی هستید، ممکن است بخواهید نام تجاری کامل خود را زیر آرم اضافه کنید تا افراد بتوانند بلافاصله به یاد بیاورند که شما چه کسی هستید.

شناخت انواع لوگو

نمیتوانید تصمیم بگیرید که از یک المان تصویری استفاده کنید، یا بر روی نام شرکت متمرکز شوید؟

4. لوگوی ترکیبـی

شاید بهتریــن گزینـــه بــرای شمــــا استفاده از لوگــوی ترکیبی باشد. ایـن لوگوها نام کمپانی و المان گرافیکی را توامان شامل می شوند. در واقــع در لوگو ترکیبی، تصویری به عنوان نماد برند و نوشتاری منحصر به فرد و اختصاصــی برای نام برند طراحی می شود. لوگوهای پپســی، والمـارت و آدیداس نیز از این دسته هستند.

یک لوگو ترکیبی یک انتخاب همه کاره است، هر دو متن و نماد برای تقویت نام تجاری شما با هم کار می کنند. با لوگو ترکیبی، افراد بلافاصله نام شما را با نماد تصویری شما مرتبط می کنند! در آینده ممکن است بتوانید منحصراً به نماد آرم اعتماد کنید و مجبور نیستید همیشه نام خود را استفاده کنید. همچنین، از آنجا که این نوع، ترکیبی از یک نماد و یک متن است، نماد تجاری این آلوگوها معمولاً ساده تر از یک نماد تصویری است.

شناخت انواع لوگو

5. لوگوی تلفیقی

تلفیـــق متن و عکــس به هر نحـــو، یک لوگـــوی خاصــی را میســــازد که به آن لوگـــــوی تلفیقی یا لوگو مارک میگوند. لوگــومارک هــا به دلیــل اینکه عناصـــر لوگــــو در هم تلفیـــق شده انـد، نمیتوانید عناصر لوگو را جداگانه استفاده کنید. اما این امکان در لوگوی ترکیبی وجود دارد. لوگوی استارباکس یک نمونه خوب از لوگوی تلفیقی است.

در لوگو تلفیقی، به دلیل اینکه اسم و نماد کاملاً در هم تنیده شده اند، و جزئیات بیشتری را شامل میشوند، تنوع کمتری از انواع دیگر لوگوها دارند. استفاده از یک لوگوی تلفیقی برای برندها آسان نخواهد بود. برای مثال به کارت های ویزیت فکر کنید، خواندن یک آرم شلوغ در اندازه های کوچک ممکن است خیلی دشوار شود.

شناخت انواع لوگو

6. لوگو مَسکات

مسکات ها لوگوهایی هستند که شامل یک شخصیت مصور هستند. مسکات ها که اغلب رنگارنگ، گاهی کارتونی و همیشه سرگرم کننده است، راهی عالی برای ایجاد ارتباط با مخاطب است.

مسکات به سادگی یک شخصیت مصور است که نماینده شرکت شما است. آنها را به عنوان سفیر تجارت خود در نظر بگیرید. لوگوی کی اف سی، یکی از معروفترین نمونه های از لوگوی مسکات است. مسکات برای شرکت هایی که می خواهند با جلب نظر خانواده ها و فرزندان یک فضای سالم ایجاد کنند، بسیار مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید